Til topps i Norges 37 nasjonalparker

1. mai 2014. Nå er vi skikkelig slitne. Den første uken har bydd på et fantastisk værvindu med kjempeforhold for tindebestigninger. Misforstå meg rett, dette er vi selvfølgelig veldig glade for, men over 40 timer med toppturer på så kort tid tærer på kroppen. Vi har hatt en vertikal arbeidsuke med en døgnrytme i takt med sola. De som har vært i Norge på denne tiden vet at dette er synonymt med lange dager. Tidlig opp, og sent i posen. Selv om kroppen er mør så er hodet på motsatt ende av skalaen. Fulle av gode opplevelser og erfaringer fra den første uka gjør at den mentale energien og eventyrlysten er på topp.”

bitihorn

To gutter. 37 nasjonalparker. 80 dager. Ukjent terreng, med fristende toppturer. Gjermund Nordskar og  Wenzel Prokosch er klare for sitt livs eventyr og forsøk på ny verdensrekord. Fire måneder tidligere ser fremtiden ganske annerledes ut for Gjermund. Etter et sykkeleventyr i Nord-India med to kamerater, setter han en litt annen rekord; den første i Norden som noen gang har hatt fire så alvorlige infeksjoner i kroppen på engang. Mens han ligger innlagt på intensivavdelingen ved Lillehammer sykehus begynner tankene å surre; Hvorfor gå over bekken for å hente vann når Norge har så mye unik natur å by på? Dette formet drømmen om nasjonalparkeventyret.

bitihorn lightweight trekking

Etter hvert er det mange som har gått Norge på langs. Gjermund og Wenzel ville utforske Norge, men de ville oppleve kremen av landet. Gourmet-Norge som de selv sier. De 37 parkene på fastlandet byr på mye variert landskap, og er vernet nettopp for deres unike posisjon og uberørte natur. Gjermund hadde også et personlig mål med turen; å forsøke å bestige den høyeste toppen i hver nasjonalpark.

”Den som intet våger, intet vinner”

”10. mai 2014. 14 nasjonalparker er nå entret og besteget. Vi befinner oss nord i dette langstrakte landet. Den siste uken har vært preget av mye vind og varierte værforhold. På vei mot toppen av Kvigtinden i Børgefjell nasjonalpark blåste det opp til storm og vi ble tvunget til å snu. Her får vi prøve et nytt toppforsøk senere på vei sørover igjen. Nå har vi fått husly hos en trivelig bekjent i Bardufoss, og jobber med å planlegge de neste nasjonalpark-bestigningene. (Her oppe kan man nemlig ikke ta det for gitt at det går vei inn til området man ønsker å gå på tur). Vi må nok innom både Sverige og Finland for å nå de høyeste toppene. Vi merker at dette er et krevende pionerprosjekt. Kontrastene er mange og noen stunder må vi grave dypt etter krefter, men vi belønnes også med helt fantastiske og unike opplevelser.”

bad weather with bithorn klær

Guttene tok sekken på ryggen i slutten av april og startet prosjektet i Rondane, Norges eldste nasjonalpark. Turen ble lagt til sommermånedene da man er avhengig av samarbeidsvillige værguder ved et slikt prosjekt. Deretter ble de resterende fjellparkene i Midt-Norge besøkt og besteget, før kursen dreide nordover og helt opp til blant annet Øvre Pasvik, som ligger på grensen til Finland og Russland, og Varangerhalvøya i Finnmark.

bithorn backpack in action

17. mai står to glade karer med flagrende norske flagg og nyter utsikten fra toppen av fastlands-Norges nordligste nasjonalpark, Varangerhalvøya. Det er på tide å bevege seg sør-over igjen, selv om gutta helst skulle tilbragt enda mer tid nord for polarsirkelen. På vei sørover gjør de også et tredje forsøk på å nå toppen i Øvre Dividalen nasjonalpark. Krevende forhold viste seg nok en gang, men denne gangen ble sørvest toppen til Njunis på 1681 moh endelig beseiret.

”21.mai 2014. Hele 19 parker er nå besteget. Det betyr at vi faktisk er rett over halvveis! Været og føret spiller en viktig rolle her, vi krysser både fingre og bein for at vår vær-flaks fortsetter. To ski og to teltstenger er knekt, så både utstyret og kroppen får testet seg.

Det er litt trist å skulle forlate flotte Nord-Norge, men vi gleder oss til å sette kursen sørover igjen mot mildere og mer sommerlig klima. Øvre Anarjohka på Finnmarksvidda ga oss full vårstemning hvor kun to dager ble tilbragt på ski. Dagen etter kjempet vi oss gjennom tettvokst urskog i Øvre Pasvik. Det er store kontraster og minner for livet.”

bitihorn lightweight trekking gear makes the accent easy.

Guttene fortsetter ferden gjennom nasjonalparkene og bytter etterhvert ut skikjøring med bading og fiske i Senja. Rago nasjonalpark utenfor Bodø byr på fjelltur hvor både robåt, kano og ski blir benyttet for å nå toppen. Saulo, i Junkerdalen nasjonalpark krever en god dagsmarsj og 1100 høydemeter klyving til topps. Men turens luftigste milepæl gjenstår; Sjunkhatten i Sjunkhatten nasjonalpark. De er avhengig av skikkelig utstyr. Etter mange telefoner og mye usikkerhet faller endelig brikkene på plass, Gjermund og Wenzel får besøk av en god kamerat som blir med på bestigningen. Etter en båttur, snaue 20 timer i villmarka og et titalls taulengder, kommer de seg helberget både opp og ned. Overlykkelige kan de nå senke skuldrene et par hakk og fortsette eventyret.

the boys plan their next route in bitihorn gear

”22.juni 2014. 35 av Norges 37 nasjonalparker er nå utforsket og besteget! Nå gjenstår kun våre to eneste kystparker Ytre Hvaler og Færder nasjonalpark i henholdsvis Østfold og Vestfold. Siste parkene i Nordland; Lomsdal-Visten og Børgefjell, bød på spennende værskifter. Tilbake i Børgefjell, nå uten ski og til fots, lot endelig værkreftene oss bestige Kvigtinden. I et kort værvindu bød toppen på full panorama-utsikt. Flere gledesbrøl senere sørget vinden for en rask retur fra toppen. Trøndelag viste seg fra en våt side. Både myr og regn sørget for at terrengskoene doblet sin vekt og var konstant bløte i tre døgn. Naturen viste oss allikevel sine kontraster med en urørt kombinasjon av gran, furu, myr, elver og fjell. Det skal nevnes at fjell-Norge fort kan by på tre årstider på en dag. Det er vel som fortjent når en del av målet er å besøke de høyeste og mest værutsatte plassene i Norges  37 nasjonalparker.”

the vicory of reaching the top. Bitihorn lightweight trekking

”Noen ganger er det drømmen som gjør at man når målet”

”27.juni 2014. 37 nasjonalparker. 37 nasjonalparktopper. 70 dager. Denne uken ble de to siste parkene lengst sør besteget, i selskap med et knippe gode venner. Eyvind Bjørnstad og Havpadlerne i Tønsberg  tok oss imot med åpne armer, og sørget for topp kajakkutstyr til alle mann og gode padletips. Mandag startet vi ut fra Fjærholmen på Nøtterøy, og krysset Oslofjorden via Fulehuk fyr. Tirsdag kom vi oss alle mann til topps i Ytre Hvaler nasjonalpark der høyeste punktet er på hele 64,5moh. Til tross for høyden var utsikten strålende over fjorden. Da vi ikke kunne se noe navn på toppen døpte vi den beskrivende nok for «Lynghø». De siste åretakene ble som seg hør og bør tatt forbi «verdens ende», og onsdag padlet vi ut til Store Færder, der Matkollen på øya utgjør det høyeste punktet. Her ble nasjonalparkdrømmen nådd og feiret med Champagne og panoramautsikt fra toppen! Nå er vi lykkelige. Jeg er frisk og vi har gjennomført en stor drøm. Eventyret om å oppleve og nå til topps i Norges 37 nasjonalparker på under 80 dager ble vellykket og avsluttet i går 10 dager før planlagt.”

”Oppsøk lykken den kommer ikke av seg selv”